wtorek, 17 czerwca 2014

Jak napisać CV?

 Jeśli przeczytałeś / przeczytałaś zakładkę „o mnie” to pewnie wiesz, że jestem menedżerem w małej firmie i zapewne domyślasz się, że przeprowadziłem w swoim życiu już kilka rozmów kwalifikacyjnych. 

Dziś, po raz kolejny stanąłem przed koniecznością znalezienia pracownika a na moją skrzynkę mailową wpłynęło kilka CV i niestety, nie zaproszę na rozmowę ani jednej osoby.

Postanowiłem zdradzić Wam (również dla własnego dobra) kilka niezbędnych informacji na temat tego, w jaki sposób powinniście napisać swoje CV oraz co powinniście w nim zamieścić aby pracodawca lub osoba odpowiedzialna za rekrutację chciała Was zaprosić na rozmowę.

Oto najważniejsze zasady, które musisz przestrzegać:

  • użyta czcionka - powinna być jak najbardziej prosta, czytelna, bez zbędnych wzorków i zdobień
  • doświadczenie zawodowe musi być napisane w kolejności od ostatniej wykonywanej pracy. Jeśli często zmieniałeś miejsca pracy lub masz spore doświadczenie w kilku branżach - możesz pominąć te najbardziej nieistotne (np. kolportaż ulotek jeśli starasz się o posadę niezwiązaną z tym w żaden sposób i doświadczenie zdobyte w kolportażu nie pomoże Ci w nowej pracy)
  • posiadane umiejętności - to co potrafisz i jakie szkolenia ukończyłeś/aś. Pokaż mi, że umiesz wykonać swoją pracę a nie liczysz na łut szczęścia - to nie jest totolotek, nie wybiorę Twojego CV w drodze losowania!
  • napisz mi o swoich sukcesach w poprzednich miejscach pracy!
  • zamieść porządne zdjęcie (!) - jeśli chcesz zarobić u mnie np 2000zł to nie żałuj 20zł na porządną fotkę zrobioną w studiu fotograficznym, ubierz marynarkę lub żakiet, dobierz odpowiednią fryzurę, lekko się uśmiechnij. Pokaż mi, że traktujesz mnie poważnie. Selfie to zły wybór choć bardzo często spotykany.
  • pomyśl o tym, jak ma wyglądać Twoje CV. Serio. Jeśli posiadam stos trzydziestu aplikacji i załóżmy, że połowa z nich się „nadaje", to wierz mi - wybiorę tę której ktoś oddał cząstkę siebie - choćby swój cenny czas. Nie mówię tu o rysowaniu kwiatków ale jeśli uważasz że znasz „pakiet MS Office” to zastosuj odpowiednie formatowanie czcionek, wstaw porządnie zdjęcie, wywal tabelki i zapisz plik w takim formacie, żebym otworzył to CV w takim samym „stanie” jak Ty u siebie.
  • dużo lepiej wyglądają CV zapisane w formacie .pdf ponieważ niestandardowe czcionki wyświetlają się w nich prawidłowo a do tego będziesz mieć pewność, że plik wygląda na moim komputerze tak jak na Twoim
  • pamiętaj, że CV to dokument i tak jak każdy dokument powinien wyglądać schludnie
  • chwyć słownik w rękę i nie bój się sprawdzić słów wobec których masz jakiekolwiek podejrzenia, że mogą być zapisane błędnie. Daj też przeczytać wersję finalną znajomemu lub rodzinie - może znajdzie jakiś błąd?
  • na samym końcu umieść klauzulę - znajdziesz ją nawet na Wikipedii!


Zamieszczam znalezione w necie przykładowe CV, które wyglądają porządnie a na ich przygotowanie nie musisz poświęcić całego swojego dnia.
Nie bój się poszperać w Internecie za wzorami i szablonami CV podobnymi do tego co podaję poniżej, jednak nie używaj gotowca, takie rzeczy szybko wychodzą na światło dzienne.

Możesz przesłać mi też gotową wersję swojego CV i podpowiem Ci co należy zmienić.


Zapraszam do komentowania!

1 komentarz:

  1. Dobry poradnik, szkoda, że tak wiele osób nie zdaje sobie sprawy jak ważne jest porządne CV.

    OdpowiedzUsuń